„Popielec”

    CAŁY SERIAL:
  1. Ucieczka
  2. Półpanek
  3. Dzicyzna
  4. Dymy
  5. Herod
  6. Podmuch
  7. Ślub
  8. Amnestia
  9. Po latach...
Poprzez losy głównego bohatera Józka Garstki pokazana jest polska wieś w czasie okupacji hitlerowskiej oraz podczas pierwszych lat władzy komunistycznej (1940-1945 i 1956 rok) w wolny od retoryki sposób. Zagubieni ludzie próbując przetrwać zachowują się nierzadko w sposób daleki od kultywowanych przez wcześniejsze polskie filmy stereotypów o wojennym bohaterstwie, poświęceniu i ofierze...
Scenariusz powstał na kanwie powieści Włodzimierza Kłaczyńskiego. Jednym z jej adaptatorów na potrzeby ekranu był Wiesław Myśliwski. Nazwisko autora "Pałacu", widniejące w czołówce serialu, wydatnie wzmacnia argumenty za prawdopodobieństwem przedstawionych w nim wydarzeń.


Produkcja: 1982
Premiera TV: 16 październik 1984

Reżyseria:


Muzyka:


Obsada: [kompletna obsada wymieniona na stronach poszczególnych odcinków]
Józuś
Zośka
Koczarkowa
Jasiek
Hladiczka
Myga
Hanke
Batorka
Niżyński
Łojasonka
Puszkar
Rzepiskowa
Dobrowolski
Mikośka
wikary
Pałyszko
Wargata
Walusiowa
Giena
Krzemień
Starostka
kapitan "Kruszyna"
Pyza
stróż
Hanke
Dobrowolski
stara Węgrzynka
Bator
Wykukal
Władek Radzik "Siwek"
Nozder
Nogaj
Kuwak
Saper
Wańtowicz
Zwanek
Pletniar
Waluś
Kurganka
Karfał
Milewski
Walerek
pełnomocnik
Latac
Gabor
i inni.


Notatki:
Zanim "Popielec" wszedł na polskie ekrany, dostał na włoskim festiwalu "Teleconfronto" specjalne wyróżnienie za "oryginalny, wolny od retoryki sposób pokazania życia wsi polskiej w czasie okupacji hitlerowskiej". Zwykle zagraniczne nagrody dla rodzimych filmów sprzyjają ich pozytywnej recepcji nad Wisłą. W przypadku "Popielca" było jednak inaczej. Już po emisji pierwszych odcinków w prasie branżowej i nie tylko rozpętała się burza. Twórcom serialu zarzucono szokowanie brutalnością i erotyzmem. Do rozmaitych redakcji nadchodziły dziesiątki listów od czytelników oburzonych tak negatywnym potraktowaniem chłopów, odmawianiem im patriotycznych uczuć i wierności jakimkolwiek ideałom. Były wszakże i głosy broniące "Popielca". Chwalono cykl za próbę odbrązowienia legend o ludowym patriotyzmie, doceniano odrzucenie kultywowanych przez film polski stereotypów o wojennym bohaterstwie, poświęceniu i ofierze. Zwolennicy "Popielca" interpretowali go jako nie tyle obrazę moralności czy uczuć pewnej grupy społecznej, lecz jako zapis stanu świadomości "porażonej wojną", dramat ludzi zagubionych, który pogrążają się w coraz większej degrengoladzie.


IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)


02.160911

(POL) polski,












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz